Thursday, 28 February 2013

Wednesday, 27 February 2013

I Dream

Assalamualaikum.
Just stop by to share this sweet song.
<3 <3 <3






credit : [youtube][jgmb829][kpopMVsubber1]

Tuesday, 26 February 2013

Hello Ringing Tone



Assalamualaikum readers.
Actually, hari ini Ad takde idea nak post apa, jadi Ad putuskan untuk bagitahu korang tentang ringing tone Ad yang terbaru ni. Of course it's korean. Haha. 
Tajuknya Hello yang dinyanyikan olah Nuest.
Kenapa pilih ni?
Hmm...
No reason. Haha.
Actually, sebab dia jenis lagu yang slow gitu. Ad ni kan penggemar lagu yang mendayu-dayu. 
Jiwang? 
Boleh la. Haha.
Sekali-sekala takpe kan. Boring kalau kosong je.
Ok. Korang tengok la videonya kat bawah ni. Lagu ni baru lagi tau.
Enjoy. Wassalam.







Tuesday, 19 February 2013

Bukan Serapuh Daun Maple - Fatinilam Sari


credit:mrgoogle

Tanpa cinta, hanya rasa sayang yang sekelumit itu, dia berpegang pada janji pertunangan dengan Andrian. Lalu Tasneem menerima lagi janji daripada Mak Uda, untuk mencari Andrian di Bridgeport, Connecticut, Amerika Syarikat. Namun di sini jua, Christian tercari-cari diri sendiri dan penciptanya. Kehadiran Tasneem bagaikan membawa cahaya indah yang dicarinya. Sejenak mereka bahagia, namun dugaan datang menghancurkan segalanya. Tasneem setia menanti walau datang khabar daripada Siti Hajar, Christian pergi tidak akan kembali. Berkali-kali Tasneem mengingatkan dirinya bahawa cintanya pada Christian bukanlah serapuh daun maple. Dengan izin Tuhan, mereka pasti bertemu semula di suatu musim panas yang indah. Angan-angankah ini atau bakal menjadi kenyataan?
“Christian, segalanya sudah tinggal kenangan antara kita. Bersama gugurnya deraian salji ini, begitulah cinta kita yang berputik kala musim panas yang lalu sudah pun layu dan gugur ke bumi.” - Tasneem.
“Maafkan aku sayang… entah mengapa selama percintaan ini kita percaya pada impian masa hadapan. Tetapi sebenarnya hari ini pun tidak aku pasti ke manakah haluan perhubungan kita yang sudah terputus. Mungkinkah kita tidak akan bertemu lagi buat selama-lamanya?” - Christian Olson.
“Mana boleh mengukur nilai cinta dengan jarak waktu. Kadang-kala kita boleh jatuh cinta pada seseorang hanya dari pandangan pertama.” – Siti Hajar.
“Aku menginginkan kau selamanya di sampingku. Aku semakin yakin bahawa kau sentiasa menarikku ke arahmu bagai besi berani yang berlainan kutub.” - Andrian.

p/s: my novel list here.

Warkah Cinta



Salam readers. Hari ni Ad nak post tentang novel yang baru je selesai ditayangkan di tv alhijrah. Sebenarnya dah lama habis pun. Hehe. Bagi yang belum tengok tu, tengok kat sini. Ada kak Heliza. Comel^^.

Warkah Cinta Berbau Syurga 
Amir Mukhlis seorang mahasiswa yang membesar dalam atmosfera agama yang subur. Hidupnya mula teruji apabila Wardah mengharapkan sebuah keputusan. Lalu Balqis muncul membawa harapan. Akibatnya, salah faham tercetus antara Amir dan rakan serumahnya. Dalam kegetiran menjadi mahasiswa tahun akhir, Amir perlu menyelesaikan konflik perasaan dan persahabatan. Kesihatannya turut terjejas. Mampukah Amir membuat keputusan tepat untuk keluar dari kemelut ini?


Kala Cinta dan Wahyu Bersatu.
Mesir bukan noktah akhir pertemuan Amir dan Balqis. Amir Mukhlis pulang ke Malaysia bertarung antara hidup dan mati sedangkan Balqis menyangka lelaki itu sudah pergi menemui Ilahi.
Jalan hidup Balqis diwarnai dengan kehadiran Izzuddin yang kembali mengharapkan cinta. Amir Mukhlis bertemu Tasnim yang teguh membawa legasi cinta Wardah. Manakala Amelia terus mendambakan kasih Amir Mukhlis.
Balqis, mungkinkah cintanya yang terkunci dalam makhfi akan terbuka? Amelia, bisakah rindunya yang mendudu itu berlagu? Tasnim, mampukah dia memerdekakan cinta Wardah? Nun di sana, Amir Mukhlis bergelut menyatukan cinta dan wahyu agar menjelma jawapan untuk segalanya.



p/s: my novel list here.

credit:mrgoogleimage

Siri Laksamana Sunan - Ramlee Awang Murshid




Salam readers. Kenal ke siapa Laksamana Sunan tu? Siapa yang tak baca novelnya, memang tak tahu la kan. Laksamana Sunan adalah watak dalam novel yang ditulis oleh novelis thriller no.1 di Malaysia iaitu Ramlee Awang Murshid. Terdapat 6 novel semuanya dan Ad ada semua. Sila jelly ye. Hehe.

BAGAIKAN PUTERI
Haryani dan Laksamana Sunan… saling jatuh cinta. Pertemuan kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas jangkauan manusia, malah sukar diterima logik akal. Mereka dari zaman yang berbeza.
Haryani terperangkap dalam perkelahian antara kebaikan dan kebatilan manusia. Perjalanan yang panjang, penuh ranjau dan cabaran yang membuatkan Haryani dan Saifudin mendiamkan sahaja cinta yang terpendam.
Dani… pertama kali melihat Haryani yang terlantar koma di hospital terus jatuh hati. Dia berusaha membawa Haryani kembali semula ke abad 21.
Antara dua lelaki, Haryani terpaksa membuat pilihan. Antara dua nyawa dalam jasadnya; sama ada tinggal bersama Laksamana Sunan pada penghujung kurun ke 15 atau kembali semula ke abad 21. Tiada dua kehidupan dalam zaman yang berlainan. Salah satu kehidupan itu mesti mati!

CINTA SANG RATU
Akhir kurun ke-15: Ratu Sulaman terus memerhatikan kerumunan orang ramai. Dia tertinjau-tinjau dan mengharapkan Laksamana Sunan segera bangkit. Seketika tadi, dia Berjaya melepaskan sebilah anak panah tepat ke belakang lelaki itu. Jantungnya kini bagai direntap kasar apabila melihat jasad Laksaman Sunan diusung beramai-ramai. Hatinya rawan teringatkan ucapan lelaki itu kepadanya. 
“Sebagai manusia aku sayang padamu.”
Awal abad ke-21: Bersendirian di bilik tidur, Haryani meraih ingatannya kepada Dani. Lelaki yang telah menyelamatkan nyawanya itu kini hilang sewaktu tsunami melanda Aceh. Harapan untuk Dani hidup amat tipis. Tidak mungkin Dani selamat dari badai ombak besar itu. Hanya kata-kata Dani sahaja yang menjadi pengubat resahnya. 
“Haryani, walau apapun yang berlaku, saya tetap mencintai dan menyayangi awak…”
Dua wanita dari dua zaman ditakdirkan mencari lelaki-lelaki yang pada mulanya mereka benci. Dan, akhirnya bertemu dengan orang yang dicari. Namun, apakah lelaki-lelaki yang ditemui itu masih memegang kata-kata mereka sebagai satu janji?

HIJAB SANG PENCINTA
 Rasa rindu terhadap keluarga menggamit hati Saifudin merentasi Tanah Sumatera untuk pulang ke Punggor, Tanah Melayu. Namun, kejahatan seolah-olah memburunya. Setiap langkahnya dibayangi halangan yang tak berkesudahan.
Berita kepulangannya di Tanah Melayu sampai ke pengetahuan Sultan Melaka. Kemarahan baginda kerana tidak dapat mengahwini Haryani menyebabkan dia mula menjadi buruan orang istana.
Saifudin lari ke gua. Di situlah bermulanya satu lagi keajaiban. Jasadnya berpindah merentasi hijab masa untuk sampai ke abad 21. Sekali lagi Saifudin bertemu dengan Haryani dan kisah cinta yang melangkaui masa mekar semula.
Namun, kejahatan yang senantiasa mengiringi setiap injak kakinya masih mengekori. Kali ini tebakan musuh durjana mengakibatkan sengketa yang tercetus di langit berlaku lagi.

CINTA SUFI 
Pilu hati saat dikhabarkan suaminya gugur di medan perang, Catalina rebah tidak sedarkan diri. Sebaik terjaga, dia membicarakan hajatnya ke Hulu Melaka. Ingin mencari ‘lelaki bertanduk dua’.
Tanpa diduga, takdir menentukan Laksamana Sunan lelaki yang dicari Catalina. Malangnya Laksamana Sunan bukan lagi wirawan. Kudratnya lenyap dan ditawan penjajah yang menakluk Melaka. Hampir dibunuh musuh, dia diselamatkan oleh cinta yang dipendam Luna.
Laksaman Sunan, Catalina dan Luna… bukan sekadar terperangkap dalam perjalanan yang berliku, malah terkurung dalam cinta tiga segi yang terlafaz dan tersembunyi.

SUTERA BIDADARI
Saifudin- Muncul semula dari Tasik Hulu Melaka setelah enam purnama dalam pengawasan dan rawatan Hang Tuah. Pengembaraan pun bermula ke Negeri Atas Angin untuk memburu Taghut durjana. Pelayaran telah mengundang banyak pancaroba. Namun, dia tetap berazam dan bertawakal memburu musuh yang telah banyak menyesatkan manusia.
Raja Roman- Setelah Sang Petala berlepas diri, Taghut terkapai-kapai hilang kesaktian. Lebih mendukacitakan apabila dia kematian permaisurinya… Sutera. Namun, dia masih berazam untuk menghapuskan Laksamana Sunan sehingga ke hujung nyawa.
Makhluk Sumpahan- Sang Dewi muncul akibat sumpahan Maharani Pulau Utara sebelum kerajaan itu runtuh suatu waktu dahulu. Sang Dewi menyeru nama Saifudin menerusi lontaran suara naluri. Sang Dewi kerap memerangkap Saifudin ke alam tidak berdinding.
Saifullah- Pada abad ke-21 ini, dia memburu sisa kejahatan yang berlanjutan dari tahun 1511. Abid Kamal dan Shahril turut menyertainya kerana Saifullah mirip Saifudin yang pernah hidup pada tahun 1511.

SUNAN MUSAFIR
Allah menciptakan cinta, justeru cinta harus dipertahankan dengan sebaik-baik cara. Maka itu sebagai manusia, Saifudin atau Laksamana Sunan tidak terlepas daripada belenggu cinta.
Tahun 1511 merupakan detik keindahan, cabaran serta air mata. Pengembaraan Saifudin berserta sahabat-sahabatnya ternyata bukan satu perjalanan yang mudah.
Fikiran Saifudin agak terganggu apabila mendengar khabar bahawa isterinya masih hidup. Namun, benarkah Sang Dewi itu adalah isterinya, Ratna mantan Ratu Sulaman? Atau sekadar jelmaan?
Pada tahun 1531- Saifudin yang sudah berusia memutuskan untuk bermukim di Hulu Melaka. Dia mengisi hari tuanya dengan menghambakan diri kepada Allah dan meninggalkan dunia pertarungan. Bagaimanapun, kejahatan seolah-olah mengejarnya sampai ke hujung nyawa. Berjayakah Saifudin menewaskan mereka?

p/s: Bagi sesiapa yang tak baca lagi tu, bacalah. Best!! Rugi kalau tak baca. Beli online di sini.



p/s: my novel list here.

Friday, 15 February 2013

Jujur Aku Setia - Eka Fahara


credit:mrgoogle

Pulangnya Rania dari London ke Malaysia hanya untuk merawat hati. Di rumah tok wan dan tok mama dia menumpang kasih. Dia mahu melupakan sejarah cinta yang tidak kesampaian. Namun, hidupnya jadi haru-biru apabila Hardy cuba merampas kasih sayangnya terhadap kedua-dua orang tua itu. Bertekak siang malam dan bermasam muka untuk menentukan siapa yang berhak menjaga mereka sudah menjadi mainan hidup.

Tanpa sedar, ada perasaan halus berputik di hati masing-masing. Bunga-bunga cinta mula berkembang. Apabila berjauhan, seorang merindu dan seorang lagi menanti kepulangan. Ah, itu Cuma mainan perasaan! Mana mungkin mereka jatuh cinta?

Makin cuba ditepis perasaan kasih, makin ia bercambah di jiwa. Hardy akur, dia juga pernah putus cinta. Untuk menambat hati Raniya bukannya mudah. Gadis itu jinak-jinak merpati. Luaran nampak lembut, tetapi dalaman sangat keras hati.

Kelu lidah Raniya untuk berbicara tatkala lelaki itu berani mengucapkan kata sayang kepadanya. Dia boleh terima ucapan keramat itu, tetapi siapa Fasya di hati Hardy?


p/s: my novel list here.

Juara Carta Cinta - Lynn Dayana


credit:mrgoogle

Ini kejiranan yang gila. Ada pokok yang disiram air panas. Sampai kiamat, pasti tidak subur! Ada karipap yang berintikan julap, maka penatlah berulang-alik ke bilik termenung. Maya tersepit umpama inti sandwich yang dihimpit rapat oleh roti panas.
“Mari raikan cinta!” – Haqiem
Jiran sebelah kiri selalu membuatkan dadanya terasa mahu pecah. Bekas kekasih yang tidak faham makna tidak. Kata hati Maya, sejarah lama tidak akan berulang kembali. Kata hati Haqiem, sejarah mengajarnya untuk tidak melepaskan wanita idaman hati. Maka, remuklah jiwa Maya bila kerap diasak.
“Kembali sayangi aku” – Adnan
Jiran sebelah kanan pula membuatkan Maya pening. Besarnya bumi Malaysia, mengapa lelaki itu memilih untuk membeli rumah di situ juga? Sudah beristeri, mengapa masih mencuri pandang pada dia?
“Aku + Kamu = Cinta atas awan” – Haiqal
Kehadiran lelaki yang tidak diketahui namanya itu membuatkan Maya gila! Lelaki ini kaya dengan teori.

Dunia Maya kacau-bilau bak diserang garuda. Siapakah juara di dalam carta cintanya? Yang kanan? Yang kiri? Atau yang sering singgah di dalam hati?


p/s: my novel list here.

Hatiku di Harajuku - Ramlee Awang Murshid



Ryu-Watanabe berasa tidak dirahmati; lahir di penjara dan membesar di rumah kebajikan. Dia seorang yakuza yang digeruni. Malah, seorang samurai yang mahir bermain pedang. Jenayah adalah gelanggang permainannya dan penamat pada permainan itu adalah maut.

Sabrina tertarik mendengar kisah cinta yakuza; Ryu-Watanabe dan Noriko. Ia bagaikan sebuah mitos yang tidak pernah terungkai. Tersimpan menjadi sebuah rahsia yang tidak pernah terbongkar. Terpengaruh dengan kisah itu, Sabrina bersetuju menerima pelawaan Murni untuk melancong ke Tokyo. Di Harajuku, mereka mencari Ryu-Watanabe.

Dan, bagaikan kebetulan…saat inilah Ryu-Watanabe muncul. Benih cinta tumbuh subur walaupun ia bukan pandang pertama. Noriko cemburu dan berdendam. Akhirnya, cinta tiga segi itu menjadi percintaan berdarah. Tou Aii atau pedang cinta menjadi saksi pertumpahan darah itu berlaku. Cinta tidak selalunya indah. Ia kadangkala berkalang noda.


p/s: my novel list here.
credit:mrgoogle

Ungu Karmila - Ramlee Awang Murshid


credit:mrgoogle

Atas nama cinta, mahligai impian itu dibina. Vila sunyi menjadi mahar kasih Arif terhadap isterinya, Karmila. Namun, tragedi dahsyat memusnahkan kegembiraan yang dikecapi.

Beberapa tahun berlalu, vila yang ditinggalkan dikatakan berhantu. Jikon, seorang pemuda Orang Asli bagai digamit memasuki vila itu. Akhirnya, dia menjadi korban pertama.

Setelah itu, mistik di vila itu tiba-tiba sepi. Masyarakat Orang Asli percaya ‘sesuatu’ yang berada di situ sedang ‘tidur’. Tiada siapa berani mengusik. Jika ia ‘terbangun’, maka pembunuhan pasti terjadi lagi.

Ema, seorang wanita masyarakat Orang Asli yang berpendidikan, secara diam-diam berusaha meneroka vila yang menjadi lambing cinta Arif dan Karmila itu. Secara tidak sengaja, dia telah ‘membangunkan sesuatu’ di dalam vila berkenaan.

Arafat, abang Arif telah menugaskan beberapa orang yang dipercayai untuk membongkar misteri pembunuhan itu. Namun, satu kuasa jahat telah memburu mereka sehingga mengancam nyawa. Tragedi silam berulang kembali!


p/s: my novel list here.

Thursday, 14 February 2013

Cinta Pandang Ke-2 - Laila Kamilia


credit:mrgoogle 

“Dahlah gemuk macam gajah, garang pulak macam singa! Patut tak payah pergi sekolah, duduk saja dalam hutan!”
ZAIRUL HASMAT memang meluat dengan AINNUR AZLEEN. Walaupun mereka berdua sekelas, tetapi tidak pernah sebulu. Ada saja sikap Ainnur yang menjengkelkan hatinya.

Di sekolah, Zairul ‘prince charming’ dan menjadi kegilaan sedangkan Ainnur ‘Si Ugly Betty’. Beza mereka macam langit dengan bumi! Disebabkan badan saiz XXL, Ainnur hanya mampu memuja Zairul dalam diam.

Zairul pula memang seronok menyakat. Tidak sudah-sudah dia mengejek Ainnur menyebabkan Ainnur berasa hati, lalu nekad bertukar ke sekolah lain.

Setelah bertahun lamanya…

ZAIRUL- Pertama kali bertentang mata hatinya sudah terpikat. Kecantikan yang dimiliki gadis itu membuatkan jiwa lelakinya tidak keruan. Tetapi, layakkah seorang mat despatch bercinta dengan bos sendiri?

AINNUR- Parut lama kembali berdarah. Lelaki itu telah masuk perangkap cintanya. Ahah! Inilah masanya untuk membalas dendam lama.


p/s: my novel list here.

Masih Setia - Aisya Sofea

credit:mrgoogle

Miera- Gadis biasa yang hidup serba sederhana. Ada rupa, ada pelajaran, ada cita-cita. Dalam menjalani kehidupan seharian, teman lelaki tidak pernah terlintas di fikiran. Sehinggalah dia dipaksa memikirkannya atau dia tiada pilihan!

Rudi- Lelaki terpilih yang ingin digandingkan dengan Miera. Namun Miera tetap berkeras enggan berteman biarpun segunung harta dijanjikan untuknya.

Musibah melanda. Sekelip mata, percutian Miera di bumi asing bertukar menjadi tragedy. Namun, di sebalik peristiwa hitam yang berlaku, kehadiran Dr. Malik mengetuk pintu hatinya. Dalam kesibukan membantu mangsa bencana, dia mengamati lelaki itu dari jauh. Dalam kelelahan menjalani kehidupan seharian, dia mendekati tanpa sengaja. Jeling-menjeling, pandang-memandang. Jiwa terusik, hati bergelora hingga tanpa sedar, perasaan itu hadir tanpa diundang. Mengapa hatinya mudah tercuit dek lelaki itu?

Hatinya berbelah bahagi. Rudi yang mencintai, Dr. Malik yang diingini. Masakan dia boleh memiliki kedua-duanya. Justeru, mana satu pilihan terbaik untuknya?


p/s: my novel list here.

Contoh Karangan Bahasa Arab dan Terjemahannya 2 (Tanggungjawab Pemuda)




دور الشباب في عصر العولمة

من المعروف أن الشباب فئة مهمة في هذا العصر و قوام أساسي للدولة والبلاد. لكل شاب مسئوليته الخاصة في حياته. يجب على الشباب أن يرشدوا المرء الذي يقف حوله لترسيخ الايمان القوي والعقيدة السليمة في النفوس و أكتافهم أيضا تقدم الأمة وفي لا ينافي أحد أنهم رؤساء المستقبل

والجدير بالذكر على الشباب أن يسعوا الى رفع مستوى الدولة في جميع نواحي الحياة اجتماعية واقتصادية وتربية. وكذلك يجب عليهم تنظيم الأوقات وتنسيقها بشكل منظم, ويأخذون الاستفادة من اوقات الفراغ بأمور نافعه مثل مراجعة الدروس والقراءة الموسعة كما قال النبي(ص) "اغتنم خمسا قبل خمسا شبابك قبل هرمك....." وفي نفس الوقت عليهم الابتعاد عن مصاحبة قرناء السوء

ومن ناحية أخرى عليهم محاربة أمراض اجتماعية مثل السرقة وتعاطى المخدرات وغيرهما. وذلك أن يكون الشاب عالما ومتعالما في شتى المجالات ومتدينا في العمل, وعلى الشباب أيضا أن يحبوا الخيرات ويكرهوا السيئات في حياتهم اليومية

اضافة الى ذلك ينبغي للشباب أداء الواجبات والنوافل في الأمور الدينية خير الأداء مثل الصلوات الخمسة وتلاوة القرآن والصوم والصداقة وغيرها. على الشباب تثقيف العقول بطلب العلوم المختلفة بالجد والاجتهاد, منها العلوم الدنيوية مثل الرياضيات والتاريخ والعلوم الأخروية مثل العقيدة والفقه والأخلاق والشريعة والقرآن وما شابه ذلك

ويجدر على الشباب محافظة صحة الجسم والعقل والروح. وذلك بتناول الطيبات من المأكولات والمشروبات كما قال الله تعالى: يا أيها الناس كلوا ما في الأرض حلالا طيبا. وعلى الشباب أيضا ممارسة الرياضة البدنية والاهتمام بها من حين الى حين. وبجانب ذلك عليهم الاجتناب عن المضرات الصيحة والابتعاد عنها كالتدخين والخمر وهلم جرا

وأخيرا على الشباب الصالحين أن يصلحوا المجتمع لكي يكونوا أقوياء للدولة والبلاد ويلعبون دورا هاما في غصر العولمة



TANGGUNGJAWAB PEMUDA PADA ZAMAN GLOBALISASI

Sebagaimana yang diketahui pemuda merupakan kumpulan penting masa kini, sebagai tonggak utama bagi negara. Setiap pemuda mempunyai tanggungjawab yang tertentu dalam kehidupannya. Para pemuda wajib memberi tunjuk ajar kepada individu lain yang berada di sekitarnya bagi membentuk keimanan yang mantap dan aqidah yang sejahtera di dalam diri. Tidak dapat dinafikan merekalah bakal pemimpin pada masa akan datang. Hanya di bahu mereka umat akan maju.

                Patut diingat pemuda hendaklah berusaha untuk meningkatkan taraf negara dalam setiap bidang kehidupan sama ada dari segi kemasyarakatan, ekonomi dan pendidikan. Pemuda juga hendaklah mengagihkan masa dan mengisinya dengan cara yang sistematik. Mereka memenuhkan masa lapang dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti mengulangkaji pelajaran, membaca sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. “rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara iaitu waktu muda sebelum tua…..” dan dalam masa yang sama mereka hendaklah menjauhkan diri dari perkara-perkara yang buruk.

                Dari sudut lain pemuda hendaklah memerangi segala penyakit masyarakat seperti mencuri, penagihan dadah dan lain-lain. Begitu juga pemuda hendaklah menjadi seorang yang alim dan hendaklah belajar dalam pelbagai bidang. Pemuda juga hendaklah sentiasa berpegang teguh kepada agama di dalam melaksanakan segala tugas mereka. Mereka juga hendaklah sentiasa menyukai kebaikan dan membenci kejahatan dalam kehidupan seharian mereka.

                Di samping itu para pemuda hendaklah menunaikan segala perkara yang wajib dan sunat dalam bidang agama dengan cara yang sebaik-baiknya seperti solat lima waktu, membaca al-Qur’an, puasa, sedekah dan lain-lain. Para pemuda juga hendaklah membudayakan pemikiran mereka dengan menuntut pelbagai ilmu dengan bersungguh-sungguh di antara ilmu dunia seperti matematik, sejarah dan lain-lain. Di samping itu pemuda juga hendaklah mementingkan juga ilmu akhirat seperti akidah, fiqh, akhlak, syariah, al-Qur’an dan yang seumpama dengannya.

                Patut diingat pemuda hendaklah menjaga kesihatan tubuh badan, pemikiran dan spiritual. Juga menjaga pengambilan makanan dan minuman sepertimana firman Allah: “Wahai manusia makanlah apa yang ada di muka bumi ini makanan yang halal lagi baik. Di samping itu mereka hendaklah menjauhkan diri dari rokok, arak dan lain-lain.

                Kesimpulannya, para pemuda yang soleh akan mengislahkan masyarakat dan mereka menjadi tonggak terhadap negara dan mereka juga memainkan peranan penting dalam zaman globalisasi.


p/s: kalau tak boleh nak copy, highlight pastu tekan ctrl + c.


Contoh Karangan Bahasa Arab dan Terjemahannya 1 (Solat dan Kesannya)


.الصلاة وآثارها في حياة المسلم

لا شك ولا ريب أن الصلاة ركن من أركان الاسلام وهي تلعب دورا مهما في حياة المسلم. الصلاة عماد الدين, من أقامها فقد أقام الدين

وجدير بالذكر أن الصلاة رمز لعبودية العبد الى ربه. وهي وسيلة التقرب الى الله والمسلم الذي يقام الصلاة يضع وجهه الكريم على الأرض طاعة له. القلب الذي يطيع يدوم على طاعته يحي لا يموت ولا يغفل. والصلاة أيضا تزكي النفوس وتطهرها من الذنوب والمعاصي. قال الله تعالى: ان الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر

ومن المعلوم لدينا أن الصلاة تهذبنا على احترام الأوقات والقوانين والشروط المعينة. الصلوات الخمسة لها أوقات خاصة وعلى سبيل المثال صلاة الصبح, فوقتها من طلوع الفجر الى شروق الشمس, فلا تصح صلاة الصبح في وقت الظهر

واضافة الى هذا, أن الصلاة تربي المسلم الاهتمام على النظافة. النظافة من الايمان. ولها أيضا حكم وأسرار لا تعد ولا تحصى, وعلى سبيل المثال صلاة الجماعة. سينبت روح التعاون في نفوس المسلمين لكثرة مقابلتهم بينهم

وفي الحقيقة أن الصلاة تربي المسلم أن تغرس الصفات المحمودة في نفوسهم. ومن الصفات المحمودة الاخلاص والصبر وهلم جرا. والصلاة تربينا هذه الصفات

وحلاصة القول, لا نبالغ في القول اذا قلنا ان الصلاة تلعب دورا مهما في حياتنا وهي فريضة على كل مسلم 



SOLAT DAN KESANNYA DALAM KEHIDUPAN MUSLIM

Tidak dapat dinafikan bahawa solat merupakan salah satu daripada rukun Islam. Ia memainkan peranan penting dalam kehidupan muslim. Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat, dia telah mendirikan agamanya.

Patut dinyatakan bahawa solat adalah lambing penghambaan hamba terhadap Tuhannya. Ia juga adalah jalan kea rah mendekatkan diri kepada Allah. Orang Islam yang mendirikan solat akan meletakkan wajahnya yang mulia di atas bumi kerana mentaati-Nya. Hati yang sentiasa mentaati Allah dan mengingati-Nya akan sentiasa hidup, tidak mati dan tidak lupa. Ia juga membersihkan jiwa manusia dan menyucikannya daripada dosa dan maksiat. Allah berfirman maksudnya, “Sesungguhnya solat itu mencegah dari kejahatan dan kemungkaran”.

Kita sedia maklum bahawa solat mendidik kita agar menghormati masa, peraturan dan syarat-syarat tertentu. Solat lima waktu mempunyai masa-masa tertentu, sebagai contohnya solat subuh, waktunya dari terbit fajar hingga syuruq matahari, maka tidak sah solat subuh pada waktu zohor.

Di samping itu, solat mendidik orang Islam agar mengambil berat tentang kebersihan. Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Solat juga mempunyai hikmat-hikmat dan rahsia-rahsia yang tidak terhitung dan tidak terkira, contohnya solat berjemaah. Semangat kerjasama akan tumbuh di dalam jiwa orang-orang Islam kerana kerap bertemu sesame mereka.

Sebenarnya, solat juga mendidik orang Islam agar menanam sifat-sifat mulia di dalam jiwa mereka. Di antara sifat-sifat terpuji adalah ikhlas, amanah dan sabar dan sebagainya. Ibadat solat mengajar kita semua sifat itu.

Kesimpulannya, tidak keterlaluan kalau kita katakan bahawa solat memainkan peranan penting dalam kehidupan kita dan ia merupakan satu kewajipan ke atas setiap orang muslim.

p/s: maaf kalau tanda bacaannya tak berapa betul.
p/s: kalau tak boleh nak copy, highlight pastu tekan ctrl + c.

Friday, 8 February 2013

Jar of Hearts

Salam readers. Just wanna share another fav song. This song had been my fav. I dunno if I still love it or not. Maybe I will if I have a broken heart someday, like before. =(

Official Music Video


Lyrics only


credit : [youtube][xdianaa108x][lovemspenny]

Tips ke Luar Negara

when you come home after school...^^

Tips ke Luar Negara (Khusus untuk Pelajar Malaysia)

1- Pastikan tarikh pasport masih sah. Kita tidak mahu ditahan di imigresen kerana pasport tamat tempoh.

2- Jaga kesihatan. Pastikan ada insurans kerana kos perubatan di negara seperti Amerika sangat mahal.

3- Jangan lupa bawa minyak angin. Ia sangat membantu semasa mengalami mabuk udara.

4- Pastikan memakai losen selepas mandi dan sebelum keluar rumah pada musim sejuk. Ia membantu mengelak kulit daripada menjadi kering dan gatal.

5- Pakai pelembap bibir ke mana-mana sahaja pada musim sejuk. Ia sangat membantu bagi mengelakkan bibir daripada menjadi kering dan mengelupas.

6- Jangan pakai kasut bertapak plastic semasa berjalan di atas permukaan yang sudah diselaputi ais. Licin! Nanti jatuh, sakit!

7- Belajar berkenaan kemudahan pengangkutan awam di tempat belajar. Pastikan jadual bas supaya tidak terlewat ke universiti.

8- Berhati-hati apabila hendak memilih makanan. Periksa ramuannya terlebih dahulu. Maklum sahaja, kita perlu pastikan makanan itu halal dimakan.

9-  Perlu pastikan lokasi pejabat kedutaan Malaysia di tempat anda berada supaya mudah berurusan sekiranya berlaku apa-apa kesulitan.

10- Simpan semua nombor telefon dan alamat e-mel orang yang berkenaan. Ia sangat berguna semasa berlakunya kecemasan.

11- ‘Culture Shock’! Jangan mudah terpengaruh. Kita perlu kekalkan budaya hidup sebagai orang Melayu yang beragama Islam.[for Malay Muslim only]


credit to: Farihah Iskandar (novelis)

Petua Dari Kak Yayah




Petua dari Kak Yayah

1- Bibir Merah
 Amalkan menyapu sedikit mentega ataupun marjerin pada bibir setiap malam sebelum tidur.

2- Merawat Jerawat
Amalkan menyapu ke muka bedak sejuk yang dicampur dengan madu setiap hari.

3- Muka Licin dan Halus
Buah tomato dikisar dan disapukan ke muka pada waktu pagi dan malam. Selepas itu, muka dicuci dengan air suam.

4- Penjagaan Kulit Muka
Cuci muka dengan air suam. Kemudian disapu limau nipis. Bilas muka sekali lagi. Amalkan sekali sehari.

5- Awet Muda
Minum tiga gelas air masak sebelum membasuh muka. Amalkan setiap pagi sebaik bangun daripada tidur.

6- Merawat Kelemumur
Perah air limau nipis/purut dan lumurkan rata-rata di atas kulit kepala. Tutup rambut dengan tuala dan biarkan beberapa jam. Kemudian bilas dengan air suam.

7- Menurunkan Berat Badan
Tiga sudu besar the Cina direndam di dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan minum sebelum sarapan dan sebelum tidur.

8- Putihkan Kuku
Lumurkan kuku dengan minyak kelapa. Cuci hingga bersih. Selepas itu lumurkan kuku dengan limau nipis.

9- Melangsingkan Badan
Parut dua biji lobak merah dan sebiji timun. Perah airnya. Campur dengan sebiji limau nipis dan bancuh sehingga sebati. Amalkan minum dua kali sehari.

10- Masalah Haid
Amalkan minum air teh yang dicampur sedikit kapur sirih.



Credit to: Farihah Iskandar (novelis)

Tuesday, 5 February 2013

Guy Like Me

Salam readers. Now, I just wanna share with you guys this sweet song. One of my favourite. Enjoy! [^_~]
Watch my other favourite music here(1,2).






credit : [youtube][Jade194][TV100PERCENT]

Mutiara Kata #3




Persahabatan tak menarik kalau hati tak tertarik…
Persahabatan tak terbayang kalau hati tak sayang…
Persahabatan tak syahdu kalau hati tak rindu…
Persahabatan takde ‘class’ kalau hati tak ikhlas…

Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah.

Apabila sempurna akal, kurang perkataan.

Sayangi detik pertemuan kerana di situ terletaknya kemesraan…
Kenangi detik perpisahan kerana di situ terciptanya kerinduan…

Sahabat sejati umpama pohon rendang tempat kita berteduh.

Sesiapa yang tidak pernah merasai kepahitan tidak akan mengenal kemanisan.
Berjumpa dirimu ibarat satu mimpi yang indah…
Kehilanganmu ibarat mimpi yang terburuk…
Jadi, sama-samalah kita pelihara persahabatan ini…

Manusia tidak perlu dihukum kerana lupa, tetapi manusia perlu dihukum kerana sengaja lupa.

Persahabatan ibarat satu janji yang dibuat dalam hati…
Tak dapat ditulis, tak dapat dibaca, namun tak akan terpisah kerana jarak…

Sekali wanita tergoda, gugurlah sekuntum wardah di syurga…
Tapi sekali wanita ternoda, berdekah-dekahlah syaitan di neraka…

Ingatlah…
Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.

Agama tanpa ilmu adalah buta, ilmu tanpa agama adalah lumpuh.

Yang tertulis di hati adalah namamu…
Yang terlukis di mata adalah senyumanmu…
Yang bergema tiap-tiap waktu, suaramu yang tak pernah hilang rindu padamu…
Yang kekal di ingatan hanya dirimu…

Sebuah kebenaran kadangkala mengandungi kesilapan.

Ku tulis namamu di langit, hilang ditiup angin…
Ku tulis namamu di atas pasir, hilang dipukul ombak… tapi
Ku tulis namamu di hatiku, ia kekal untuk selamanya…

Feeling sad? Call me…
Feeling lonely? SMS me…
Feeling bored? Think of me…
Feeling sleepy? Dream of me…
Feeling hungry? Boil some mee…

Friends are like money, easier made than kept.

A friend is like a seatbelt, you may not always need them, but they will be there just in case.

Cinta tak membawa segala kesempurnaan hadir ke sisi… tapi
Ia mengajar kita menerima sesuatu seadanya…

KASIH, SAYANG dan CINTA adalah tiga perkara berbeza. Ketiga-tiganya akan menjadi lebih bermakna apabila disatukan.

Kebahagiaan terletak pada kemenangan melawan hawa nafsu dari kehendaknya yang berlebihan.



credit to: anyonewhocreatethosequotes

Monday, 4 February 2013

Doa Buat Sahabat




Ya Allah…
Panjangkanlah umur sahabatku. Kurniakanlah kesihatan yang baik padanya, terangi hatinya dengan nur pancaran iman. Tetapkanlah hatinya, perluaskanlah rezekinya, dekatkanlah hatinya kepada kebaikan, jauhkanlah hatinya daripada kejahatan, tunaikanlah hajatnya baik hajat dalam agama, dunia dan akhirat.

Ya Muhaimin…
Jika dia jatuh hati izinkanlah dia menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu agar tidak terjatuh dia dalam jurang cinta nafsu … Jagalah hatinya agar tidak berpaling daripada melabuhkan hatinya pada-Mu. Jika dia rindu, rindukanlah dia pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu. 

Ya Allah…
Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia ke jalan-Mu… jika Kau halalkan aku merindui sahabatku, janganlah aku melampaui batas sehingga melupakan daku pada cinta hakiki, rindu abadi, dan kasih sejati hanya untuk-Mu.

Ya Allah…
Kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan, kecemerlangan dan hidayah dari-Mu dalam menempuh cabaran serta liku-liku di dunia dan di akhirat kelak… insya-Allah.


credit to: komikislamik-kembaraustaz jilid2