Tuesday, 22 January 2013

aA+bB - Hlovate




Mengisahkan Addin, seorang yang baru bergelar doktor yang terpaksa menerima Benz sebagai suami bagi memenuhi permintaan abang kembarnya yang sedang terlantar setelah kemalangan. Addin membenci Benz kerana kelancangan mulut lelaki itu merendah-rendahkan maruahnya suatu masa dahulu tapi Benz mendakwa itu untuk kebaikan dirinya supaya tidak dikacau mamat-mamat lain. Berbagai cara yang Addin lakukan untuk menjauhi Benz dan menyakitkan hati Benz tetapi kesemuanya menjadikan mereka lebih rapat dari rapat! Tanpa sedar perkahwinan menjadikan mereka insan yang matang dan bersedia untuk menerima 'orang baru' dalam hidup mereka.
“Cinta itu, jatuh dari langit atau jatuh dari hati?” - Addin
Inilah... sebuah kisah perjalanan; perjalanan bersama masa; perjalanan cerita aA + bB. Semua orang belajar, semua orang membesar; tetapi tidak semua orang menjadi dewasa. Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu juga yang hidup itu dewasa bersama usia.
Addin mengemukakan teorinya begini:
membesar dan belajar dengan pengetahuan serta pengalaman adalah suatu cabaran
membesar dan belajar tentang hidup serta mengenal diri sendiri adalah suatu hakikat yang tidak dapat dielak

7 tahun kemudian...
Apa yang terjadi apabila doktor dipaksa berkahwin dengan jurutera, yang bukan pilihan hatinya?
Apa yang terjadi kalau sang kepala batu dan sang keras kepala itu harus tinggal sebumbung?
Cerita ‘cinta’ antara Addin dan Benz, tidak semudah A + B = Aman Bahagia. Ini kerana sejarah mereka bermula lebih awal dari itu. Mereka pernah saling membenci, saling mendendam dan saling membisu sejak zaman sekolah...
“Siapa aku pada dia? A pal? A room-mate? A brother? Never a husband?” - Benz

-novel lain: [link]
-beli online: [link]
-credit to: [link]

No comments: